ROZMIESZCZENIE ZESPOŁÓW SAMOCHODU FIAT 125 P

tmp752b-1ROZMIESZCZENIE ZESPOŁÓW SAMOCHODU

1 – silnik. 2 filtr powietrza, 3 – urządzenie wspomagające  hamulców. 4 – sprężyna przedniego zawieszenia. 5 – skrzynka biegów. 6 – wał kierownicy, 7 przedni wał napędowy, 8 – podpora wału napędowego,
9-tylny wał napędowy. 10- resor, 11 – drążek reakcyjny 12 – zbiornik paliwa. 13 – tłumik tylny. 14 tylny most. 15- korektor hamowania. 16-tłumik przedni, 17 – drążek reakcyjny. 18 – stabilizator, 19 wahacz górny, 20 – przekładnia kierownicza, 21 dźwignia hamulca postojowego.

Rozmieszczenie ważniejszych zespołów samochodu w nadwoziu przedstawiono na rysunku

• Silnik gaźnikowy czterocylindrowy rzędowy z zapłonem iskrowym  jest ustawiony osią wału korbowego wzdłuż osi samochodu. Silnik jest zasilany z dwugardzielowego gaźnika, do którego powietrze jest ssane przez filtr (3) z papierowym, wymiennym wkładem filtrującym, a paliwo podaje przeponowa pompa (9) przetłaczając je przez filtr (z papierowym wymiennym wkładem). Układ chłodzenia silnika cieczowy,.ze zbiornikiem wyrównawczym, ma obieg zamknięty, wymuszany przez pompę napędzaną paskiem klinowym. Do koła pasowego pompy jest dołączony wentylator chłodnicy. W silniku 1300, wentylator jest połączony z kołem pasowym na stałe i jest stale napędzany. W silniku 1500, wentylator jest połączony z kołem pasowym poprzez sprzęgło elektromagnetyczne sterowane wyłącznikiem cieplnym umieszczonym w dolnej części chłodnicy. Wyłącznik ten odłącza napęd wentylatora (rozłącza sprzęgło), gdy silnik nie jest w pełni nagrzany. Pompa jest więc stale napędzana, a wentylator w miarę potrzeby. System ten zmniejsza obciążenie silnika i wpływa na oszczędność paliwa.

•    W skład układu przeniesienia napędu wchodzą: sprzęgło, czterobiegowa skrzynka biegów  połączona z silnikiem, dwuczęściowy wał napędowy z podporą elastyczną (8) w miejscu połączenia wału przedniego (7) z tylnym (9) oraz tylny most (14).

•    Zawieszenie kół przednich to układ poprzecznych wahaczy górnego i dolnego. Siły wzdłużne działające na dolne wahacze przenoszą drążki reakcyjne (17). Z wahaczami dolnymi współpracuje skrętny stabilizator (18), zmniejszający przechyły samochodu oraz amortyzatory, a z wahaczami górnymi śrubowe sprężyny zawieszenia przedniego (4).

•    Układ kierowniczy składa się z dzielonego wału kierownicy, ślimakowej przekładni kierowniczej (20) oraz drążków kierowniczych

•    Zawieszenie kół tylnych to dwupiórowe resory (10), które z wzdłużnymi drążkami reakcyjnymi ustalają położenie tylnego mostu. Drgania w uwieszeniu tłumią amortyzatory.

•    Hamulce zasadnicze są hydrauliczne, dwuobwodowe, tarczowe (przednie i tylne) ze wspomaganiem podciśnieniowym i korektorem hamowania . Obwody przedni i tylny są zasilane z pompy oddzielnie przewodami: (4) przód i (3) tył. Każda komora podwójnej pompy jest zasilana oddzielnie ze zbiorników (5 i 6). W przypadku uszkodzenia przewodu hamulcowego, jeden z obwodów przestaje działać, ale drugi pozostaje sprawny. Korektor hamowania jest zastosowany w obwodzie kół tylnych w celu ograniczenia możliwości blokowania tych kół podczas gwałtownego hamowania

•    Hamulec postojowy sterowany za pomocą dźwigni i linek, uruchamia w sposób mechaniczny (nie hydrauliczny) hamulec kół tylnych.

•    Zbiornik paliwa (12) jest umieszczony za tylnym mostem pod podłogą bagażnika. W tym miejscu jest on dobrze chroniony przed uszkodzeniem w przypadku kolizji z innym pojazdem.